Μαθησιακές Δυσκολίές - Σχολική Ψυχολογία

Μαθησιακές Δυσκολίές -                    Σχολική Ψυχολογία

Κυριακή 24 Ιανουαρίου 2016

Βοηθώντας τη μετάβαση των παιδιών στο Νηπιαγωγείο



Η έναρξη του Νηπιαγωγείου είναι ένα μεγάλο βήμα για κάθε παιδί! Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί προβλέποντας τις ανάγκες του και προετοιμάζοντάς το για το νέο σχολικό περιβάλλον του. Τα περισσότερα σχολεία έχουν μία ημέρα όπου οι γονείς μπορούν να φέρουν τα παιδιά τους για μια επίσκεψη και οι γονείς να μάθουν περισσότερα για το σχολείο. Ο στόχος είναι η εξοικείωση του παιδιού και του γονιού με το δάσκαλο και το σχολείο.


Πριν την έναρξη και κατά τις πρώτες εβδομάδες του Νηπιαγωγείου:
  • Στηρίξτε τη μάθηση του παιδιού πριν αρχίσει το σχολείο. Μπορείτε να καταρτίσετε ένα πρόγραμμα στο σπίτι και να επιμείνετε σε αυτό. Το παιδί θα ωφεληθεί από τη δομή και θα το βοηθήσει να προσαρμοστεί καλύτερα στο πρόγραμμα του σχολείου. 
  • Παίξτε με το παιδί σας με χρώματα, ομοιοκαταληξίες, τραγούδια, αριθμούς και γράμματα! Κάντε την εμπειρία διασκεδαστική και παιχνιδιάρικη!
  • Κανονίστε μια συνάντηση με το δάσκαλο. Δώστε στο παιδί σας την ευκαιρία να γνωρίσει το νέο του δάσκαλο στο νέο του σχολείο. Αυτό μπορεί να μειώσει το άγχος και αργότερα να ενισχύσει τη σύνδεση σπίτι-σχολείου. Ακόμη θα δώσετε την ευκαιρία στο δάσκαλο να αποκτήσει μία ιδέα για το οικογενειακό περιβάλλον του παιδιού σας.
  • Συζητήστε με το δάσκαλο τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα του παιδιού και τα δυνατά του σημεία. Να είστε συγκεκριμένοι. Θα βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να δουλέψουν πιο στοχευμένα με το παιδί σας κατά τις πρώτες εβδομάδες.
  • Μοιραστείτε οποιεσδήποτε ανησυχίες σχετικά με το παιδί σας, όπως κάποιους φόβους ή τροφικές αλλεργίες.
  • Χρησιμοποιήστε εικόνες ή / και ιστορίες για να εξοικιώσετε το παιδί σας με τη νέα του τάξη, το σχολείο και το δάσκαλό του.
  • Συζητήστε με τον παιδίατρο οποιεσδήποτε ανησυχίες έχετε σχετικά με τη συναισθηματική ή ψυχολογική ανάπτυξη του παιδιού. Εαν υπάρχουν οποιαδήποτε συναισθηματικά ή αναπτυξιακά προβλήματα χρειάζεται να αντιμετωπιστούν νωρίς.
  • Εαν το παιδί αντιμετωπίζει ιδιαίτερα προβλήματα στην τάξη συζητήστε το με το νηπιαγωγό της τάξης.
  • Σε περίπτωση που οι πρώτες μέρες είναι δύσκολες μην έχετε υπερβολικές αντιδράσεις. Τα μικρά παιδιά μπορεί να εμφανίσουν άγχος αποχωρισμού ή συστολή αρχικά, αλλά οι εκπαιδευτικοί θα τα βοηθήσουν να προσαρμοστούν.
  • Εαν το παιδί σας κλαίει χρειάζεται να παραμείνετε ήρεμοι και θετικοί. Μη χρονοτριβείτε κοντά του, καθησυχάστε το ότι όλα θα είναι εντάξει και ότι θα επιστρέψετε σύντομα. 
  • Σε περίπτωση που το παιδί έχει αρνητική αντίδραση για μεγάλο χρονικό διάστημα καλό θα είναι να συναντηθείτε με το δάσκαλο ή με έναν ειδικό για να αναπτύξετε ένα σχέδιο μεταβατικής περιόδου.
  • Κατά τη διάρκεια των πρώτων εβδομάδων του σχολείου, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς θα πρέπει να ανταλλάσσουν πληροφορίες σχετικά με το πώς νομίζουν ότι το παιδί προσαρμόζεται στο σχολείο. 
  • Ελέγξτε το σακίδιο του παιδιού σας για σημειώσεις και φυλλάδια. Αυτές περιλαμβάνουν σημαντικές πληροφορίες από το σχολείο.
  • Κανονίστε συναντήσεις με συμμαθητές του παιδιού. Η ενίσχυση των κοινωνικών δεσμών βοηθά το παιδί να οικοδομήσει μια αίσθηση οικειότητας και άνεσης στο σχολείο.
  • Περιορίστε την τηλεόραση, τα βιντεοπαιχνίδια και τους υπολογιστές και αυξήστε τις εμπειρίες με τα βιβλία! Είναι σημαντικό να διαβάζετε μαζί με τα παιδιά σας και να σας βλέπουν να το απολαμβάνετε!
  • Να είστε ενήμεροι για τις διαφορές στην ανάπτυξη των παιδιών και να αποφεύγετε τις συγκρίσεις με τα αδέλφια ή με τα άλλα παιδιά.
  • Σε περίπτωση που το παιδί αντιμετωπίζει κάποια ειδική εκπαιδευτική ανάγκη θα πρέπει να εξοικειωθείτε με το νόμο, τα δικαιώματα του παιδιού σας, και τις διαδικασίες του σχολείου. 
  • Σε περίπτωση που το παιδί προέρχεται από άλλη χώρα και δε γνωρίζει ακόμη καλά την ελληνική γλώσσα θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο για να εγκλιματιστεί στο νέο του περιβάλλον. Είναι πολύ σημαντικό το σχολείο να παρέχει στους γονείς υλικό στη μητρική τους γλώσσα. Αν αυτό δεν είναι ακόμη διαθέσιμο, οι γονείς θα πρέπει να έχουν μαζί τους ένα φίλο ή ένα άλλο μέλος της οικογένειας για να βοηθήσει στην επικοινωνία.
  • Οι γονείς πρέπει να παρέχουν στους εκπαιδευτικούς πληροφορίες για τον πολιτισμό τους και το πώς το παιδί θα ανταποκριθεί καλύτερα στην τάξη. Οι γονείς ενθαρρύνονται να συνεχίσει η οικογένεια να μιλά στη μητρική γλώσσα του παιδιού στο σπίτι.

Αλεξία Κομποθέκρα 

Εκπαιδευτικός - Ειδική παιδαγωγός  
BSc - PgD - MSc

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου