Μαθησιακές Δυσκολίές - Σχολική Ψυχολογία

Μαθησιακές Δυσκολίές -                    Σχολική Ψυχολογία

Κυριακή 3 Απριλίου 2016

Γενικά Συμπτώματα της Διαταραχής των Μαθηματικών



Η Δυσαριθμησία είναι μια Μαθησιακή Δυσκολία για την οποία παραμένουν πολλά ακόμα που χρειαζεται να ερευνηθούν και να μάθουμε. Ελάχιστα γνωρίζουμε για το ποια συμπτώματα παραμένουν στην εφηβεία και την ενήλικη ζωή (εκτός από την προφανή δυσκολία στα μαθηματικά). Παρακάτω αναφέρονται κάποια συμπτώματα που φυσικά δεν είναι ίδια για όλα τα παιδιά. 

Γενικά συμπτώματα:
  • Καθυστέρηση στην καταμέτρηση. Τα παιδιά με διαταραχή στα μαθηματικά δείχνουν λιγότερη κατανόηση των βασικών αρχών καταμέτρησης σε σχέση με τους συνομηλίκους τους.
  • Χρήση αναποτελεσματικών στρατηγικώνΤα παιδιά έχουν την τάση να συνεχίζουν να χρησιμοποιούν αναποτελεσματικές ή ανώριμες στρατηγικές π.χ. μέτρημα με τα δάχτυλα ακόμη και σε μεγάλες τάξεις του Δημοτικού.
  • Αδυναμία στην κατανόηση, απομνημόνευση και ανάκληση μαθηματικών εννοιών, κανόνων, αριθμητικών αλληλουχιών. Υπάρχει μεγάλη δυσκολία στην απομνημόνευση απλών προσθέσεων, αφαιρέσεων και ιδιαίτερα στους πινάκες του πολλαπλασιασμού και αυτή η δυσκολία παραμένει.

Τα παραπάνω συμπτώματα μπορούν να προκληθούν από δύο θεμελιώδεις δυσκολίες -αν και απαιτείται περισσότερη έρευνα για να είμαστε σίγουροι:

1. Έλλειψη "κατανόησης των αριθμητικών δεδομένων". Τα παιδιά μπορεί να έχουν θεμελιώδεις δυσκολίες στην κατανόηση των ποσοτήτων. Χρειάζονται αρκετό χρόνο ακόμη και σε πολύ απλές συγκρίσεις ποσοτήτων, όπως τη σύγκριση δύο αριθμών.

2. Μη αυτόματη επεξεργασία των γραπτών αριθμών. Στους περισσότερους από εμάς, διαβάζοντας το σύμβολο "7" αμέσως δημιουργείται η αίσθηση της ποσότητας που πρέπει να προσεγγιστεί. Στα παιδιά με δυσαριθμησία η πρόσβαση αυτή φαίνεται να είναι πιο αργή και πιο δύσκολη.

Άλλα πιθανά συμπτώματα
Αν έχετε διαβάσει άλλες ιστοσελίδες σχετικά με τη δυσαριθμησία μπορεί να έχετε δει κάμποσα άλλα συμπτώματα που αναφέρονται. Πολλά από αυτά δεν έχουν ακόμη αποδειχθεί ότι είναι συμπτώματα (αν και αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να είναι αργότερα). Αυτό συμβαίνει επειδή έχουν αναφερθεί από τους εκπαιδευτικούς ή από τους ειδικούς, αλλά δεν έχουν ακόμη μελετηθεί λεπτομερώς από τους ερευνητές. 

  • Δυσκολία να φανταστούν μια νοητή αριθμογραμμή
  • Ιδιαίτερη δυσκολία με την αφαίρεση
  • Δυσκολία κατά τη μέτρηση με τα δάχτυλα (αργή, ανακριβής)
  • Δυσκολία κατάτμησης αριθμών (π.χ. να αναγνωρίζουν ότι το 10 αποτελείται από το 4 και από το 6)
  • Άγχος ή αρνητική στάση απέναντι στα μαθηματικά (που προκαλείται από την δυσαριθμησία)

Τα ακόλουθα συμπτώματα μπορεί μερικές φορές να συνδέονται με δυσαριθμησία, αλλά όχι σε όλες τις περιπτώσεις:
  • Δυσλεξία ή δυσκολία στην ανάγνωση
  • Ελλειμματική προσοχή και συγκέντρωση
  • Χωρικές δυσκολίες, αποπροσανατολίζονται εύκολα
  • Δυσκολία στην κατανόηση και στην αίσθηση του χρόνου
  • Δυσκολία με τις κατευθύνσεις και τις ακολουθίες γεγονότων
  • Δυσκολίες στη βραχύχρονη μνήμη 
  • Κακός συντονισμός των κινήσεων (δυσπραξία)

Αλεξία Κομποθέκρα 
Εκπαιδευτικός - Ειδική παιδαγωγός  
BSc - PgD - MSc

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου